لوگو چیست ؟
شاید پاسخ به سوال لوگو چیست ؟ خیلی پیچیده نباشد ، اگر صاحب یک کسب و کار بوده باشد ، مدیر یک کمپین و یا انجمن باشید و یا حتی مسئول برگزری جشنواره احتمالا پاسخ منطقی و روشنی را برای آن خواهید داشت . اما در مجموع بر پاسخ به پرسش ” لوگو چیست ” می توان گفت در واقع یک نشان و علامت اختصاصی است که از ترکیب الگوهای گرافیکی فکر شده ساخته شده و در صورت صلاحدید طراح و یا صاحب امتیاز طرح می تواند همراه با نوشتار نیز باشد.
الگوهای گرافیکی ، رنگ و حتی متن ارتباط معنایی با نوع فعالیت خود داراست و با استفاده از یک شکل هندسی مفهوم و مرتبط با زمینه موضوعی آن ، پیام را به مخاطب می رساند. بنابراین تمامی اجزا مختلف که شکل و شمایل نماد را تشکیل می دهند ، نقش بسیار کاربردی را در تبلیغات دارا می باشد.
اهمیت طراحی لوگو برای سازمان ها ، شرکت ها و کسب و کارهای مختلف بزرگ و کوچک
طراحی لوگو همواره یکی از اصلی ترین قسمت های تشکیل دهنده هویت بصری برند است . در واقع تمامی تبلیغات انجام شده دارای یک عنصر ثابت به نام لوگو می باشد که از شکل هندسی ، رنگ و حتی نوع فونت آن ارث بری دارند.
امروزه اگر صاحب کسب و کاری هستید و یا مجموعه ای را برای اهداف مختلفی ایجاد نموده اید ، نماد شما برای مخاطبین یک نشان تجاری مفهوم است. اگر شما بتوانید تبلیغات خوبی را حول نماد خود انجام دهید ، وجود لوگوی شما در هر مکان و زمانی می تواند معرف شما ، خدمات شما و یا محصولات شما باشد.
تقریبا اکثر ما با نماد بنز آشنایی داریم ، یا حتی نشان ایرانسل را.در هرجایی نماد بنز برای ما معرف خودروهای این شرکت است و در هرجایی که نماد ایرانسل باشد نشانگر خدمات ارتباطی آن.
چند مثال از لوگوهای مفهومی
در واقع می توان گفت نمایش لوگو در هرجایی می تواند به سرعت معرف دارنده آن باشد. البته داشتن یک نماد تنها به دنیای پر رقابت امروز نیست . از دیرباز و حتی سالیان مختلف همواره اقوام مختلف ، یک شکل هندسی و طرح گرافیکی را به عنوان سمبل ملت خود معرفی می نمودند. اما امروزه استفاده از آن به طور ویژه ای گسترش یافته به طوریکه عدم داشتن یک لوگو برای هر مجموعه ای جنبه منفی و بی هویتی را ایجاد می نماید.
طراحی لوگو و داشتن یک نشان و نماد تجاری امروز دیگر یک موضوع گنگ در ایران نیست. زبان تبلیغ شما در هر جایی و در هر مکانی می تواند نشان تجاری شما باشد.
طراحی لوگو اگر اصولی و درست انجام شود می تواند می تواند با زبان رنگ ، اشکال گرافیکی و یا حتی نام ، پیام شما را منتقل نماید. معمولا در طراحی لوگو سعی برآنست تا با زبان طراحی و گرافیک پیام به مخاطب انتقال یابد . این پیام می تواند مانند فروشگاه آمازون معرف گستردگی محصولات باشد و یا مانند سونی وایو ( vaio ) که در آن دو خرف اول یک سینگال آنالوگ را نمایش می دهند و دو حرف بعدی صفر و یک دیجیتال را.
لوگوی امروزه از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار است . شرکت پپسی برای بازطراحی نشان تجاری سابق خود بیش از ۱ میلیون دلار هزینه کرد! در طراحی همواره سعی برای نمایش نوعی از مفهون بصری مرتبط با دارنده نماد است.
کاربرد تبلیغاتی
هنانطور که گفته شد لوگو از عناصر اصلی هویت بصری برند است . شما برای ایجاد یک هویت نیاز دارید از یک رنگ خاص یک شکل هندسی انتخابی ، فونت انتخابی خود استفاده نمایید که همه در یک نشان تجاری موجود است.
می توانید از آن در هر جایی از شرکت و اداره خود به کار بگیرید ، از چاپ پرچم گرفته تا بج سینه ، از چاپ پیکسل تا تندیس و در مجموع هر ابزاری دیگری که قصد تبلیغ اهدافتان را داشته باشید.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است